Havet mellan oss
![Smycket Finlands lejon ligger i öppen handflata.](/images/18.47292b5718f0fcfefe5126/1713960908890/webb_Maria%20Ma%CC%88ki%20Finlands%20lejon_April.jpg)
Finlands lejon. © Maria Mäki 2024.
Maria Mäki avbildar den nya sverigefinländska generationen. De som kom hit på 2000-talet, och andra och tredje generationens sverigefinländare.
I efterkrigstidens Finland rådde socioekonomisk instabilitet och många människor flyttade till Sverige för ett bättre liv. Hälften av invandrarna stannade kvar.
Idag utgör de finlandsfödda endast en minoritet då de flesta sverigefinländare är födda i Sverige.
Finskheten i Västernorrland
Efter att Maria Mäki hade arbetat med ämnen som handlade om efterkrigsmigrationen från Finland till Sverige och skogsfinnarnas historia i Medelpad, blev hon intresserad av att utforska hur den nationella identiteten förändras i generationskedjan.
Fotoutställningen Havet mellan oss utforskar finskheten i Västernorrland där 16000 personer med finländsk bakgrund bor. Hur är det att vara en del av två kulturer och två språk? Hur ses sverigefinskhet hos den nya generationen? Var börjar den ena kulturen och var slutar den andra när havet drar gränsen?
Tio år som förvaltningsområde
Sundsvall är ett förvaltningsområde för det finska språket. Regeringen beviljade Sundsvalls kommuns ansökan för finska språket 2014. Det innebär att vi åtar oss vissa skyldigheter för att skydda språket och den sverigefinska kulturen.
Boka Skolprogrammet
Bokning
Rekommenderad årskurs
Förskoleklass, grundskola årkurs 1–9, anpassad grundskola, gymnasium, SFI och Komvux.
Max antal
25 elever.
Tidsåtgång
60–90 minuter.
Period att boka 2024
Augusti: måndag–fredag vecka 34–35.
September: måndag–fredag 37–40.
Mötesplats
Kulturmagasinets reception.
Efter visningen samtalar vi kring begreppen nationell minoritet och identitet.
I Sverige har vi flera nationella minoriteter som har ett gemensamt språk och kultur. Vi har alla olika identiteter som definierar den unika människan. En människas identitet formas under hela livet eftersom den består av många olika egenskaper. Den kan vara självdefinierad eller definierad av andra. Hur kan din identitet beskrivas?
Skapande verkstad
Hur ser vi på varandra? Vet du vad din bästa kompis har för ögonfärg? Har din bänkkompis fräknar? Hur bra är vi på att se varandra?
Vi tar skapandet vidare till ateljén där vi tillsammans tecknar snabbporträtt. Att måla av någon kan ta många, många timmar. Det kan också gå fort och vara en bra övning i att träna din blick. Går det att måla ett porträtt utan att titta på pappret?
Välkommen till en stunds övning i att träna din blick, att se dina klasskamrater och att utforska porträttmålandets värld.
Grundskolan
Läroplan (Lgr22). Ur det centrala innehållet.
Årskurs 1–3
Samhällsorienterade ämnen:
- Migration inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser.
- Skildringar av människors levnadsvillkor förr i tiden, till exempel i barnlitteratur, sånger och filmer. Minnen berättade av människor som lever nu.
Årskurs 4–6
Samhällskunskap:
- Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.
Årkurs 7–9
Samhällskunskap:
- Människors identitet och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.
- Migration till, samt integration och segregation i Sverige idag.
Gymnasieskolan
Läroplan (Gy11). Övergripande mål och riktlinjer.
Det är skolans ansvar att varje elev
- har kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia.